Συνεργασίες

  • Πρωτόκολλο Συνεργασίας με το ιδιωτικό νηπιαγωγείο Ι.Μ. Δελασάλ για την πραγματοποίηση μαθημάτων γλωσσικής αφύπνισης μέσω πολυγλωσσικών προσεγγίσεων.
    Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη
    Παραγωγή και πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων: Μαγδαληνή Κουκούλη

 

Σύνδεσμοι προς την ιστοσελίδα του ιδιωτικού νηπιαγωγείου Ι.Μ. Δελασάλ
http://petit.delasalle.gr/2015/11/blog-post_18.html

http://petit.delasalle.gr/2016/05/blog-post_9.html

http://petit.delasalle.gr/2016/03/blog-post_30.html

 

Παραδείγματα δραστηριοτήτων

 

Ο Αίολος και οι άνεμοι


Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Η κοκκινοσκουφίτσα, ο Κοκκινοσκουφάκης και η θεία τίγρης

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Το σώμα μας

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

Ζωγραφί-ζουμε στην Ευρώπη

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Τα φρούτα

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Χριστουγεννιάτικα έθιμα

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Ο κόσμος μας σαν λουλούδι

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

 

Πασχαλινές ευχές

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Πολυγλωσσικές και πολυπολιτισμικές γεύσεις

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

 

_____________________________________________

  • Πρωτόκολλο Συνεργασίας με το 2ο Ολοήμερο Πειραματικό Νηπιαγωγείο ενταγμένο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για την πραγματοποίηση μαθημάτων γλωσσικής αφύπνισης μέσω πολυγλωσσικών προσεγγίσεων.
    Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη
    Παραγωγή και πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων: Ευαγγελία Μπουντουρά

 

Σύνδεσμοι προς την ιστοσελίδα του πειραματικού νηπιαγωγείου του ΑΠΘ

 

Παραδείγματα δραστηριοτήτων

 

Τίτλος Δραστηριότητας:     Οι Γλώσσες των Ζώων

Κοινό:                       Νήπια (4 – 5 ετών)

Γλώσσες – Χώρες:      Καναδάς, Κίνα, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Σερβία, Ισπανία, Παραγουάη, Τανζανία, Λουξεμβούργο, Κολομβία, Ουκρανία, Γαλλία, Μογγολία, Μπαγκλαντές, Βραζιλία, Ιαπωνία

*Ιδιαιτερότητα δραστηριότητας:Δεν υπάρχει παραγωγή λόγου.

Σύνδεσμος:  http://www.acharnes-news.gr/oti-nanai-2/4561/oi-ixoi-ton-zoon-se-diafores-glosses

Στόχοι:

  • Να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν κι άλλες μορφές επικοινωνίας εκτός από την γλωσσική.
  • Αποδοχή της γλωσσικής και πολιτισμικής ποικιλότητας, αποδοχή του Άλλου και του διαφορετικού.
  • Να μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε την εγγύτητα ή την απόσταση των ήχων στον προφορικό λόγο.

Περιγραφή:

Οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο με παύσεις ενώ παράλληλα ο δάσκαλος προσπαθεί με ερωτήσεις να τους βοηθήσει να εντοπίσουν στοιχεία πολιτισμικά (πχ. εξωτερική εμφάνιση) και γλωσσικά (πχ. προφορά, συστήματα γραφής). Αν αυτό είναι δύσκολο για τους μικρούς μαθητές, μπορεί ο δάσκαλος να πραγματοποιήσει την δραστηριότητα σε δύο περιόδους. Μετά το τέλος της δραστηριότητας τα παιδιά παίζουν με παιχνίδια ή με δαχτυλομαριονέτες που τους μοιράζει ο δάσκαλός τους αναπαράγοντας ήχους που τους κέντρισαν το ενδιαφέρον. Παράλληλα με το παιχνίδι μπορεί να παίζει και το βίντεο για να επανέρχονται στη μνήμη τους οι ήχοι.

 

«Τα συναισθήματα»

Στόχος:

  • Να δείξουμε στους μαθητές ότι μπορούμε να επικοινωνήσουμε όχι μόνο χρησιμοποιώντας το γλωσσικό σύστημα αλλά και με εκφράσεις του προσώπου ή τον τόνο της φωνής μας.
  • Να παρατηρήσουμε ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα σε μερικούς λαούς στον τρόπο έκφρασης κάποιων συναισθημάτων (πχ. οι βόρειοι λαοί δεν εκφράζονται τόσο «έντονα» όσο οι λαοί του νότου./ σε ηλικιακά μεγαλύτερο κοινό).

 

Κοινό: νήπια/ Α’ Δημοτικού

Γλώσσες: αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά

Τρόπος εργασίας: όλη η τάξη

Υλικά:videοs, καρτελάκια με emoticons (βλ. συνημμένα αρχεία)

Περιγραφή:

Προτού παρακολουθήσουμε τα βίντεο ζητάμε από τους μαθητές να μας δείξουν με εκφράσεις του προσώπου διάφορα συναισθήματα. Έπειτα αναπαράγουμε το υλικό χωρίς εικόνα και ρωτάμε τα παιδιά: α) τι συναισθήματα εκφράζονται και β) σε ποια γλώσσα κάθε φορά. Μοιράζουμε επίσης καρτελάκια με emoticonsκαι τους ζητάμε να σηκώσουν κάθε φορά το αντίστοιχο καρτελάκι ή να πάρουν μια έκφραση με το πρόσωπό τους.

  

 

(σε μεγαλύτερη τάξη ή αν το επιτρέπει η δυναμική των νηπίων, πραγματοποιούμε την παρακάτω δραστηριότητα: χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και προσπαθούμε να βάλουμε τι ς λέξεις στο σωστό πλαίσιο. Δίνουμε τις λέξεις σε εννοιολογικές ομάδες. Πχ: joyeux, Happy, Alegre. Αν υπάρχει η δυνατότητα στην τάξη χρησιμοποιούμε το google για την ηχητική αναπαραγωγή των λέξεων. )

English Français Español emoticons

 

«Το φαγητό»

Στόχος:

  • Να μάθουμε ότι υπάρχουν διάφορα και διαφορετικά συστήματα γραφής .
  • Να γνωρίσουμε κάποιες διατροφικές συνήθειες διαφόρων λαών και πως αυτές έχουν επηρεάσει άλλους λαούς.

Σημείωση: πραγματοποιούμε την δραστηριότητα εφόσον έχουμε παρουσιάσει ήδη τα συστήματα γραφής παλιότερα.

Κοινό:   Νήπια

Υλικό:   power point, videos, flash cards

Γλώσσες:  αραβικά, ινδικά, ιταλικά, γαλλικά

Περιγραφή;

Ρωτάμε αρχικά τους μαθητές αν γνωρίζουν κάποια φαγητά της δικής τους χώρας που είναι δημοφιλή σε ξένους λαούς. Έπειτα παρουσιάζουμε το PP και συζητάμε αυτά που βλέπουμε. Στο τέλος της παρουσίασης προσπαθούμε να αντιστοιχήσουμε  τις κάρτες με τα φαγητά με τα συστήματα γραφής. Τέλος παρακολουθούμε και τα βίντεο για να κάνουμε και την  φωνητική αντιστοίχηση. Πχ:

sousi kinezika1
sousi2 kinezika2

«Τα φρούτα»

Στόχος:

Να παρατηρήσουμε ότι γλώσσες που χρησιμοποιούν όμοιο ή το ίδιο αλφάβητο έχουν πολλά κοινά στοιχεία στο λεξιλόγιό τους.

Κοινό:   νήπια

Υλικό:    βίντεο, κάρτα εργασίας, καρτελίτσες με τις λέξεις.

Περιγραφή:

Παρακολουθούμε τα βίντεο και προσπαθούμε να αναγνωρίσουμε την γλώσσα που ακούμε (χρησιμοποιούμε γλώσσες που έχουμε ξαναδεί ώστε να είναι οικείο το αλφάβητο).

Έπειτα περνάμε στην δραστηριότητα: φτιάχνουμε ενα μεγάλο πόστερ με φωτογραφίες των φρούτων και προσπαθούμε να βρούμε λέξεις που μοιαζουν μεταξύ τους. Προσοχή: ο σκοπός δεν είναι να διδάξουμε τις λέξεις αλλά να παρακινήσουμε τα παιδιά νε εντοπίσουν κοινά στοιχεία στις λέξεις αυτές. Έτσι καλό είναι να δίνουμε σε κάθε εικόνα έστω μια λέξη.

 

Français English Deutsch Nederlands
banane banana Banane banana
pomme apple Apfel appel
poire pear Birne peer

 

«Οι ενδυμασίες»

Στόχος:

  • Να εντοπίσουμε διαφορές στον τρόπο ενδυμασίας που οφείλονται σε πολιτισμικές διαφορές των λαών και σε παραδόσεις τους.
  • Αποδοχή της διαφορετικότητας.
  • Να παρατηρήσουμε τις αναπαραστάσεις των μαθητών και να δούμε που οφείλονται (ταξίδια, καρτούν, ββλια, στερεότυπα,  κτλ)

 

Κοινό:   νήπια

Υλικό:   power point, videos you tube, οτιδήποτε μπορεί να έχει ο δάσκαλος από προσωπικά του ταξίδια….

Περιγραφή:

Επιλέγουμε ενδεικτικά κάποιες χώρες από όσες περισσότερες ηπείρους μπορούμε να βρούμε στοιχεία. Η αλήθεια είναι ότι περισσότερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι χώρες της Ανατολής και της Αφρικής καθώς ο δυτικός κόσμος έχει πολλά κοινά στοιχεία. Ωστόσο, δεν παραλείπουμε  αυτά που είναι πιο οικεία σ’ εμάς.

Παρουσιάζουμε το PP, και σε κάθε διαφάνεια εκμαιεύουμε πληροφορίες για το πού βρισκόμαστε κάθε φορά. Φυσικά ρωτάμε τους μαθητές πως καταλαβαίνουν τον τόπο και από πού προέρχεται η γνώση τους. Δίνουμε πληροφορίες που θεωρούμε ενδιαφέρουςες και κατανοητές για τα παιδιά και τους ζητάμε να ζωγραφίσουν μια ενδυμασία είτε από αυτές της παρουσίασης που τους άρεσε είτε κάποια άλλη , δικής τους επιλογής.

Πριν τη ζωγραφική παρουσιάζουμε τα βίντεο του youtube για να αντιστοιχήσουμε την κάθε χώρα με την γλώσσα της.

Φωτογραφίες:

τοπική παραδοσιακή ενδυμασία της Ινδίας. endymasia

 

 

 

 

 

 

 

Φωτογραφίες

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

 

_________________________________________________________

  • Πρωτόκολλο Συνεργασίας με το 2ο ολοήμερο πειραματικό νηπιαγωγείο ενταγμένο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για την πραγματοποίηση μαθημάτων γαλλικής γλώσσας μέσω πολυγλωσσικών προσεγγίσεων.
    Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη
    Παραγωγή και πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων: Χριστίνα Καλπακίδου

 

Σύνδεσμοι προς την ιστοσελίδα του πειραματικού νηπιαγωγείου του ΑΠΘ

 

Παραδείγματα δραστηριοτήτων

 

Φωτογραφίες

 

Βίντεο

 

 

 

 

  • Πρωτόκολλο Συνεργασίας με το Αρσάκειο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης για την πραγματοποίηση μαθημάτων γλωσσικής αφύπνισης μέσω πολυγλωσσικών προσεγγίσεων.
    Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη
    Παραγωγή και πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων: Μαγδαληνή Κουκούλη, Ελευθερία Μυρωνίδου

 

Σύνδεσμος προς την ιστοσελίδα του Αρσάκειου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης

http://www.arsakeio.gr/gr/thessaloniki/thessaloniki-elementary/events-activities/26254-polyglwssikes-drasthriothtes

 

Παραδείγματα δραστηριοτήτων

Φωτογραφίες

Βίντεο

 

  • Εργαστήρια πολυγλωσσικών προσεγγίσεων στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.
    Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη
    Παραγωγή και πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων:Εύη Μπουντουρά, Βασιλική Χουχούτα, Βίκυ Κιμισκίδου, Μάγδα Κουκούλη, Γρηγορία Κιομουρτζίδου, Τζίνα Μπαδράκα, Σοφία Μπέλη, Φανή Μπαλίτα.
    Μεταπτυχιακές φοιτήτριες του Π.Μ.Σ. Διδακτική των Γλωσσών και Νέες Τεχνολογίες στη Γλωσσική Επικοινωνία του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Παραδείγματα δραστηριοτήτων

Φωτογραφίες

Βίντεο

 

  • Πρωτόκολλο Συνεργασίας με την École Supérieure du Professorat et de l’Éducation de l’Académie de Lyon (ESPE) – Lyon 1 για την επιστημονική καθοδήγηση των φοιτητών του Master 1 και 2 που πραγματοποιούν πρακτική άσκηση σε ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση).
    Επιστημονική Υπεύθυνη: Ευαγγελία Μουσούρη